Om man vill bli på bra humör, när det spirande vårljuset lovar utan att infria, är ett  besök på Crum Heaven  ett alternativ. Kaféet på Högbergsgatan på Södermalm tar  hand om sockersuget parallellt med att visa konst med hög ambition. Här hängs opretentiöst  men fingertoppskänsligt samlingar av konstnärer i en tidig fas. I ett inre rum  görs regelbundet utställningar.  
                            Nu närmast öppnar en minnesutställning med  tecknaren och målaren Theodor Forsbeck (1987–2018). I centrum finns en nyutkommen  bok med ett generöst urval bilder. Här ges en fångande inblick till en skapande  människas myllrande värld. Hans professor på Kungl. Konsthögskolan, Kristina  Abelli Elander, presenterar en inkännande text om ett konstnärskap som tack  vare boken rycks ur glömskan. En krets av konstnärsvänner har bistått med att  välja ut samlingen av akvareller, teckningar, måleri och digitala verk. För de  som kört fast i sitt eget skapande bidrar Theodor Forsbeck med inspirerande lösningar  och utvägar. Sök den motigaste lösningen, håll fast och jobba på.    
                          
                              | 
                           
                          
                            En del av samlingsutställningen i  kaféet  | 
                           
                         
Om jag  förstår saken rätt bars Theodor Forsbeck av kraften som utvecklades under de  kreativt flödande perioderna. Pauserna däremot blev till slut en övermäktig  plåga. Färg och form är inte sött utan också en farlig väg att följa. Ruset som  arbetet medför kan under olyckliga omständigheter skada på riktigt. Jag tänker  exempelvis på fransk-ryske målaren Nicolas de Staël som lämnade livet efter en  synnerligen kreativ period i början av 1950-talet, mitt i steget.  
        Theodor  Forsbecks rika innehåll hämtas ur en myllrande flora av subkultur parad med  upphöjd finkultur, om nu Peter Doig eller Dick Bengtsson söker eller sökte sig till  den senare kategorin.  
       I utställningen som inte var helt färdighängd vid mitt  besök ges prov på ett prövande och innovativt kortslutande av såväl materiel  som innehåll. De kvadratiska målningarnas spelplansarkitektur med sin  uppförstorade gångpjäs, eller alias för såväl konstnär som betraktare, varnar  möjligen för att spåren förskräcka. Detta är helt enkelt inte roligt, men oemotståndligt.           
 Stockholm 2023-02-23 © Susanna Slöör  | 
                       © Theodor Forsbeck  
                      Klicka på bilden för hög upplösning                     
                        
                        
                        
                        
                        Theodor Forsbeck, konstbok: TOTALY NOT FUN 
                         |