| Hall Gallery öppnade sina dörrar 2021  och är ett spännande litet galleri för samtidskonst. I dess utställningsrum  visas nu verk av Malin Norberg med titeln Guldskräck.  Det är skulpturala objekt som står spridda i det avlånga rummet, klättrar på de  vita väggarna, hänger fritt från taket eller ligger lätt mot golvets mörkgrå  heltäckningsmatta. Utgångspunkten är lekplatsen med sina färgstarka och rundade  former, rep, handtag och slitna sitsar. Bekanta objekt som klätterställningar  och fjädergungor har monterats isär och spörjande satts samman till nya former.  Förbisedda detaljer från en snabbt passerande barndom där handflatans skrubbsår  blandas med något utomvärldsligt och fantasieggande. Till lekplatsens uppbrutna former har Norberg adderat delar av slätslipad  furu, mjuk på ett nästan onaturligt sätt som om den börjat smälta från sin  ursprungliga form. Det smått föraktade träslaget har uppgraderats från sin  plats i gillestugan och skolgymnastikens ribbstolar och här förvandlats till  något helt annat, något lockande som närmast smeker sig fram genom rummet.
 
                          
                            |  Inbox, 2021, furu och linolja © Malin Norberg
 |  I  galleriets fönster står skulpturen Inbox, en av dessa smidiga träskulpturer som i sin form för tankarna till en  joystick, taktilt inbjudande för handen med en tennisboll balanserande på dess  oljade yta. I verket Spoilsport finns  handen närvarande i bokstavlig mening, karvad i trä och fäst på en knallgrön  metallfjäder sträcker den sig ut från väggen, sökande efter kontakt. Går man  nära upptäcker man en liten målning under handen som tagen ur en serietidning,  märkligt men samtidigt naturligt bekant.Kroppsminnet aktiveras i den här utställningen, kalla trappsteg av  aluminium under bara fötter, ryckiga rörelser från fjädergungor och intensiv  smärta i svanskotan. Objekten känns och vill kännas på ett intuitivt plan. Här  finns även en vilja att förstå föremålen från ett utifrånperspektiv, ett försök  att skapa mening av spridda rester som lämnats kvar.
 Det enda som stör helheten något är rummets belysning med sina kalla  LED-slingor, de tar en del fokus från verken. I övrigt fungerar Norberg väl i  galleriets opretentiösa atmosfär och utställningen känns både öppen och  lekfull.
  Göteborg 2023-01-18 © Karin Holmer
 |  
   
        |  Alex, 2022 (1986)  © Malin Norberg
  Installationsvy med Wait, 2022 © Malin Norberg
  Spoilsport, 2022 © Malin Norberg
 |