| Man talar om dematerialisering då produkter blir överflödiga när dess funktioner slukas upp  av andra. Den smarta mobilen har med detta synsätt gjort exempelvis armbandsur  och väckarklockor överflödiga. Frågan är om Max Olofssons mobilproducerade målningar  eller monotypier är analogier eller inte. Med ett enkelt ritprogram har  bildidéerna överlagrats och omarbetats. Rastret av pixlar har stressats så  långt det går i detta lågupplösta tillstånd.Därefter har bilderna skickats  till utskrift på duk och fixerats med UV-skydd och ett lager genomskinligt  akrylmedium. Det sista lagrets penselskrift har dock inget begripligt samband  med den underliggande bilden annat än att tillföra en spöklik skugga av handarbete.  Max Olofsson kallar utställningen Fake Painting, vilket är både riktigt och missvisande.  Trots allt finns bildarbetet intakt och mötet mellan ytor och linjer i samarbete  med konstnärens öga och hand.
 
                          
                            |  |  
                            | © Max Olofsson |  Max Olofsson  motiverar även arbetet med att bildens idéer renodlas och görs oberoende exempelvis  en teknologi som fotografiet. Partituret realiseras omedelbart oberoende ett  kommunicerande instruments inneboende begränsningar. Så frågan är om det nu är  idéer som realiseras eller ett rytmiserat överlagrat klotterskrapande som vi  ser resultatet av. Oberoende svar krävs det ett djärvt öga och lyhörd känsla  för stundens tillfälligheter för att ägna sig åt denna form av kreativ  nedbrytning och samtidig uppståndelse.Max Olofsson pekar mot sitt valda mediums  drag av perpetuum mobile och framhäver även den mänskliga hjärnans processande  att ur slump och kaos skapa raster, filter och mönster. Trots allt är det  spelets form eller resterna efter måltiden som med hjälp av de numera  pigmentstarka tryckmöjligheterna låter konstnären låtsas på riktigt.
                       Stockholm 2023-04-18 © Susanna Slöör |