www.omkonst.se:
TIDLÖSA GÅTOR
Skogens stämmor: Janolof Bengtsson, Åsa Herrgård, Marie Holmgren, Ivan Stüffe – Bohusläns museum, konsthallen, 18/2–1/5 2023
Text: Bo Borg
skriv ut denna text
Installationsvy (Klicka på bilden för hög upplösning)
Skogens stämmor är en tematiskt rubricerad utställning med verk av Janolof Bengtsson, Åsa Herrgård, Marie Holmgren och Ivan Stüffe. Det blir en spretig blandning av tekniker, konstnärsperspektiv och uttryckssätt. Genomgående vänds skogsskövling och naturkatastrofer ryggen för en betoning av skogsenliga, estetiska värden.

Janolof Bengtsson visar stora, stiliga målningar. Motiven utgår från hans hemmanatur i Bohuslän, de starka synintryck, stämningar och de känslor den ger honom. Det handlar om ljus och skuggor, framför och bakom. Mer vila än rörelse. Starka färger. Det där läget där upplevelsen tvekar mellan natur och kultur, synintryck och känsla, tycks aldrig sluta fascinera vare sig konstnärer eller publik.
      Janolof Bengtssons bilder har det fria formspråk och den koloristiska flödighet och puls som ofta får konstituera det tillståndet. Han målar i karaktäristiskt mättade färgsjok, numera med stänkeffekter jag inte lagt märke till i hans bilder tidigare. Det här typen av dekorativ, abstrakt expressionism har kommit att bli en uppskattad stil och det finns många utövare. Det gör att de gemensamma dragen blir många och utrymmet för det personliga uttrycket smalnar. Det kan i sin tur ibland göra att en tycker sig ha sett bilder man aldrig sett. Janolof Bengtsson i den fåran kombinerar ambitionen att göra visuellt engagerande bilder med dekorativ salongsexpressionism.

© Janolof Bengtsson
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Åsa Herrgård visar sina naturintryck i olika tekniker. I verken här har hon intresserat sig för de spår insekter lämnat innanför barken på stora träd. Där finns en fascinerande mönstervärld, okänd och osedd för de flesta av oss. Det mest anslående resultatet är foton där vi får se hur hon med en avtrycksteknik fört över trädmönstren till sin egen rygg så de liknar tatueringar. De här tecknen har en air av rit och magi. Hon överför dem till bildytan på ett sätt som för tankarna till Max Ernsts frottageteknik. Natur, konst och konstnär smälter samman.
       Åsa Herrgård visar också skulpturalt avsågade stammar med former som liknar bävergnag. Om det är hon eller djuren som format de två koner som möter varandra framgår inte för mig. Gränserna mellan natur och kultur flyter.

© Marie Holmgren

Marie Holmgren har ett hittills decennielångt pågående arbete under titeln Arboretum. Namnet syftar på ett vetenskapligt sätt att samla på aspekter av träd. Konstnären närmar sig träd från olika perspektiv, men förstås med olika kreativa metoder och bevekelsegrunder på ett sätt som markerar konstens artskillnad visavi vetenskapen.
      Det mest spännande i hennes utställningsdel är några vackra bilder av träd i blyerts. De är lätt och skirt gjorda på ett sätt som känns empatiskt, ömsint och ömtåligt. De är gjorda i en prickteknik som för mina tankar till en del av Folke Dahlbergs bilder. Men hennes är i mina ögon mer sensuella. Genom att i bilden lyfta ut ett speciellt träd ur sin miljö betonar hon dess särart och speciella omistlighet. Hon visar också andra verk i olika tekniker, väggbilder, skulpturer och reliefer med andra aspekter av träd. På träplattor i form av skivor ur trädstammar har hon målat årsringsliknande mönster som berättar mer om trädens årsringar som känslobärare än åldersmarkörer. De ger syn för sägen om hennes erfarenheter av den energi som hon menar att trädkramare känner.

© Ivan Stüffe
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Framlidne Ivan Stüffe är en viktig konstnär vars verk inte visats så ofta. Han var verksam i många tekniker och flera av hans skulpturer var platsspecifika för hans viste i skogen utanför Gerlesborg. Här får vi se ett fint urval av hans särpräglade konst.
      Det var mycket länge sedan jag såg skulpturer med en sådan uttryckskraft och utstrålning. Det är bra att man visar ett bildband av fotografen Göran Gustafsson som visar hans verk i sitt optimala habitat, det vill säga i den skog han gjort dem till. De skulle ha tappat en viktig del, kanske den viktigaste, av sin nimbus om de flyttats in i en konsthall, även om de är starka nog att klara det också. De skulpturer vi får se är mycket originella. Här finns influenser från många olika håll, men att tala om eklekticism känns ändå fel, för jag kan inte se hans bildspråk som osjälvständig stilblandning. Stüffes bilder kan upplevas som ett sökande bakåt i tiden, mot religiösa och filosofiska frågor som trots att de har anor och ibland passerat sina bästföredatum, vi ändå inte är färdiga med. De tidlösa gåtorna laddar bilderna.

Uddevalla 2023-03-07 © Bo Borg

Länk till recensionen från Ivan Stüffes utställning på Gerlesborgskolans konsthall 2006>>


 


 

 

 

© Janolof Bengtsson


© Åsa Herrgård
(Klicka på bilden för hög upplösning)


© Åsa Herrgård


© Marie Holmgren
(Klicka på bilden för hög upplösning)


© Ivan Stüffe


© Ivan Stüffe

 


Bohusläns museum, Uddevalla | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com