| Projektrummet  som nås via spiraltrappan ned till källaren på Galleri Flach har etablerat sin  form med flera intressanta utställare. Den här perioden är det Elina Flyrin som  installerat sina tuftade textila verk till en effektiv och anslående  presentation. Rummets takhöjd i kombination med att utställningen kan ses från  såväl grodnivå, nåja, som ur fågelperspektiv ställer kreativa krav på hur  verken samspelar med sin mer än vanligt rörliga betraktare. Elina Flyrin löser  det utmärkt med en långsmal ”vepa” som hon fäster i takhöjd och låter sträcka  ut en bit längs med golvet. Den bildar det naturliga utropstecknet kring vilka  hennes färgintensiva garnkombinationer i mattorna harmonierar. Bildgrunderna skapas  av blandningar med djupt mörkblå trådar till renaste svart i vissa fall. Det  ger ett vibrato ut mot en natthimmelsk oändlighet som kan påminna en smula om  Anish Kapoors hypnotiska Mother of the void, som ingår i Moderna Museets  samling. De djupa tonerna ger den lågfrekventa baston som sedan accenterna i  rött, gult och illande gulgrönt fungerar särskilt väl emot i Flyrins verk.  Temat i titlar och verk är processer som passerar igenom eller förbi. Pulserande  flöden i kärl och växande liv snart på väg ut mot världen.
 Tufttekniken  passar synnerligen väl för textilt måleri och flera konstnärer blommar ut med  hjälp av den, som exempelvis Pia Ferm på Saskia Neuman Gallery för några veckor  sedan och Alexandra Skarp på Galleri Eva Solin i höstas. En av de riktigt  tidiga var Göteborgsbaserade Jonathan ”Ollio” Josefsson som ur sina graffitigärning  utvecklade uttrycket. Läs mer:
 https://omkonst.se/19-ollio-josefsson-jonathan.shtml
 https://omkonst.se/23-skarp-alexandra.shtml
 https://omkonst.se/24-ferm-pia.shtml
 
                          
                            |  |  
                            | © Lisa D Manner(klicka på bilden för  hög upplösning)
 | © Lisa D Manner |                            Huvudutställare  i galleriet är Lisa D Manner som känns väl igen, men ändå bjuder på en sökande  vidareutveckling av sin motivvärld. Genom åren har hennes krockande möte mellan  distinkta figurationer under upplösning varit kännetecknade. De har ofta rört  sig mellan interiörernas inredning och stadsliknande rum. Den här gången är det  skogarnas lövverk som fångat hennes intresse tillsammans med en tilltagande  vilja att platta till bildrummet och koncentrera sig på ytan. Bakgrundernas mörksvart  glänsande bottenton spelar en liknande roll som hos medutställaren Elina Flyrin.  De skapar en svävande känsla av icke fastställd rumslighet som sväljer hennes  ljusa lager av växtlighet. 
 Som tidigare  arbetar Lisa D Manner  med att skriva och rista den rinnande oljefärgen metodiskt med en  pennform som delvis suger upp färgen, delvis fårar den. Gissningsvis trycker Lisa  D Manner även mönster från fristående oljeteckningar in i målningen för att  sedan arbeta vidare med färgsansättningarna i rosa eller orangea toner med  pennspetsen. Man får en känsla av trämaskens idoga arbete att bättra på  ådringarna genom att sluka dem. Den märkliga reliefverkan som uppstår ger  en dubblering av grenverken som speglingar ut i rymden.
 I de mindre målningarna visar Lisa D Manner återigen prov på hur rummen imploderar  genom överlagringar av händelser. Tillsammans med Elina Flyrin skapas tillfälliga  vistelseorter och vyer som en gemensam bildpoetisk hyllning till tiden som förändrar  och passerar igenom och förbi.
                       Stockholm 2024-03-06 © Susanna Slöör |  Passing through. Passing By © Elina Flyrin
 (klicka på bilden för  hög upplösning)
  Meeting point © Elina Flyrin
  © Lisa D Manner
 |