www.omkonst.com:
Bilder i en brytningstid
Om Sidney Nolans konst
Text: Leif Mattsson


"Meeting", 1964, olja på pannå (121,6X121,7 cm)

När den australiske målaren Sidney Nolan ställer ut på Moderna Museet 1976, är han för många svenska konstnärer ett helt okänt namn. Vi befinner oss i slutskedet av den politiserade konstens tid, fotorealismen tappar snabbt mark och är inom några år ett minne blott. Framför oss ligger den tyska neoexpressionismen som kommer att fylla konsthallarna med sina kolossalformat. Det mer poetiska transavantgardet från Italien har ännu några år kvar till sitt genombrott. I denna brytningstid mellan fotografisk noggrannhet och expressiv utlevelse blir Sidney Nolans utställning för många konstnärer en frizon som kom att visa på nya konstnärliga vägar.


"Ned Kelly" 1973, olja på pannå (122 X 152 cm)

Sidney Nolan är utan konkurrens Australiens internationellt mest kände konstnär. Hans bildspråk har fascinerat mängder av konstnärer världen över under de decennier han fick sprida sina mystiska visuella berättelser. När han 1976 ställer ut på Moderna Museet har han dock redan merparten av sitt omvälvande konstnärskap bakom sig. De stora Ned Kelly-sviterna, med bilder som skildrar Australiens egen ”Robin Hood”, har med sitt myllrande bildspråk och sin outtröttliga berättarglädje suddat ut gränserna mellan konstbild och anekdot. Huvuddelen av dessa bilder görs under 1940-60 talen men är ändå i sitt formspråk helt dagsaktuella. Det är slående hur nära uttrycket ligger dagens unga konst.


"Baptism 3" 1977, olja på pannå (91,5 X 122 cm)

Australiens speciella ljus kom Nolan ofta att förknippas med. Och visst är ljuset i hans bilder märkligt, men det märkligaste är snarast hur Nolan använder detta ljus för att insvepa sina figurer i en gemensam enhet. Träden har ofta samma färgton som figurerna och tycks målade i ett svep, som om Nolan hade bråttom att få berätta sin historia. Buskarna, stenarna och människorna verkar skulpterade ur ett enda stycke gyllene lera. Färgen tillåts sällan torka mellan seanserna, färgytorna gnids in i varandra med trasa eller med fingrarna. Denna teknik tycks ge Nolan den mjukhet han eftersträvar för att skapa innerlighet i sina skildringar av djur och människor. Vi kan se en liknande teknik hos Åke Göransson och även där blir resultatet sinnligt och magiskt. Det är som om färgfördrivningen i sig själv slår an särskilt djupt liggande strängar hos betraktaren, strängar som annars bara nås via ordens poesi.


"Woman and Child in Lagoon" 1978, olja och emalj på pannå (92 X 122 cm)

Nedstigandet i vattnet, en religiös metafor som så lätt kan bli till en simpel badscen, blir för Nolan det nav kring vilket mycket av hans bildvärld kretsar. I målning efter målning stiger människan ned i vattnet, ibland med tydlig avsikt att gömma sig, som när Ned Kelly döljer sig i en flod och man endast ser hans gevär och hjälmprydda huvud sticka upp över vattenytan. I andra fall med en tidlös stillhet som hos kvinnan som mitt i lagunen bär sitt barn på sina utsträcka armar. Och överallt detta vatten, dessa floder, dessa laguner, dessa bäckar och dessa sjöar. Som om Australien vore fullkomligt översvämmat av vatten.


"Antarctic Explorer" 1964, olja på pannå (122 X 122 cm)

Från tidigt femtiotal är Sidney Nolan framför allt verksam i Europa och USA. Han reser mycket och uppsöker ständigt nya platser, vilket tydligt påverkar hans måleri. Från resor till Afrika och Sydpolen härstammar ett antal märkvärdiga bilder där det australiska ljuset helt fått ge vika för nya färgkombinationer. Men ständigt återkommer han dock till den australiska myten om Ned Kelly och målar på sjuttiotalet återigen en svit om denna tragiska figur med sin handsmidda rustning.


"Girl and Lilies" 1978, olja och emalj på pannå (92 X 122 cm)

När Nolan 1992 avlider efterlämnar han en mycket stor produktion av målningar, teckningar och grafik, många så egenartade att vi inte riktigt kan ta till oss dem ännu. Det är bilder fyllda med referenser till mytologi och folkliga skrönor från ett flertal olika kulturer, vilket ibland gör dem svårtolkade. Och kanske var det Nolans avsikt, då han hela livet närde ett djupt intresse för litteratur, att fylla sina bilder med poetiska och underfundiga vändningar som knappast vädjar till vårt förnuft men väl kittlar vår fantasi.

Stockholm 2002-12-27 © Leif Mattsson


Kort om Sidney Nolan: Född i Melbourne, Australien 1917. Sedan 1953 bosatt i bl.a. England, Grekland och USA. Debuterar 1940 i Melbourne. Innehar permanenta utställningsavdelningar på Tate Gallery i London och Museum of Modern Art i New York. Enda utställningen i Sverige 1976 på Moderna Museet. Avlider i London 1992.

Tillbaka till startsidan för omkonst